JEDZ MĄDRZE!

DATA PUBLIKACJI: 2019-10-30 15:17 | OPUBLIKOWAŁ: Konserwator
Rynek produktów ekologicznych rośnie, tak samo jak świadomość ekologiczna nas konsumentów. Poszukujemy bezpiecznych produktów spożywczych mając świadomość, że są one zdrowsze i bogatsze w składniki niezbędne do utrzymania właściwego zdrowia.

Żywność ekologiczna jest bardziej wartościowa niż konwencjonalna - potwierdza to wiele badań naukowych. Owoce i warzywa ekologiczne nie zawierają pestycydów i rakotwórczych metali ciężkich, natomiast są dużo bogatsze w witaminy niż te konwencjonalne. Ekologiczne mięso ma mniej tłuszczu i więcej białka niż to pochodzące od zwierząt z ferm przemysłowych. Wielu badaczy przekonuje, że ekologiczny sposób hodowli zwierząt i uprawy roślin przekłada się na jakość żywności i stan środowiska. Co znajduje poparcie w badaniach naukowych.

Żywność ekologiczna - mięso
Mięso pochodzące od zwierząt z ferm przemysłowych zawiera mniej składników odżywczych niż to pochodzące od zwierząt hodowanych w lepszych warunkach, a więc mających dostęp do świeżego powietrza i przestrzeni, w której mogą się poruszać. Nie bez znaczenia jest także sposób żywienia. Krowy, świnie i kury z hodowli przemysłowej są karmione zbożem i soją, przez co ich mięso zawiera więcej tłuszczu i mniej pożądanych składników odżywczych niż mięso zwierząt, które mogą paść się na trawie i skubać drzewa czy krzewy.

Kurczaki – te z wolnego wybiegu i organiczne zawierają do 50 proc. mniej tłuszczu niż te z przemysłowych ferm drobiu. Tłuszcz w tych ostatnich stanowi nawet 1/5 ich masy. Wynika to po części z genetyki, a po części z ich diety. Poza tym w mięsie kurczaków z hodowli przemysłowej jest zaledwie 1/5 DHA (jednego z kwasów omega-3) w porównaniu do mięsa tych ekologicznych. Im większy dostęp do świeżego powietrza mają zwierzęta, gdzie mogą się żywić trawą i mieszaną karmą, tym zdrowsza jest pochodząca od nich żywność

Jagnięcina – ta z chowu pastwiskowego zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż ta z chowu intensywnego. Spośród wszystkich zwierząt hodowlanych to właśnie owce spędzają najwięcej czasu na wolnym powietrzu zatem, jagnięcina będzie dobrym wyborem.

Wołowina – ta pochodząca od bydła z pastwisk lub karmionych trawą zawiera o 25-50 proc. mniej tłuszczu, a więcej witaminy E i zdrowego beta-karotenu niż pochodząca od bydła zamkniętego w ciasnych pomieszczeniach i karmionych zbożami lub soją. Wołowina z bydła karmionego trawą zawiera także wyższe stężenie kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Wszystko dlatego, że świeże rośliny, trawa czy liście zawiera 10-12 razy więcej ALA – ważnego składnika kwasów tłuszczowych omega-3 – niż ziarno.

Wieprzowina – mięso pochodzące ze świń z wolnego wybiegu lub hodowli organicznych jest bogatsze w witaminę E (zawiera jej średnio o 60 proc. więcej) i żelazo, a także kwasy omega-3 (zawiera ich nawet o 40 proc. więcej) niż mięso z chowu intensywnego.

Żywność ekologiczna - jajka
Jaja od kur z dostępem do wolnego wybiegu mają nawet dwukrotnie więcej witaminy E, prawie trzykrotnie więcej beta-karotenu i nawet o 30 proc. więcej kwasów omega-3 niż te od kur z hodowli przemysłowych.

Żywność ekologiczna - mleko
Mleko pochodzące od krów z pastwisk zawiera nawet o 180 proc. więcej beta-karotenu i nawet o 100 proc. więcej kwasów omega-3 niż to od krów zamkniętych w oborach. Większa wartość odżywcza mleka od krów pasących się na łąkach wnika również z tego, że nie podaje się im genetycznie modyfikowanych hormonów pobudzających produkcję mleka.

Będąc w sklepie sięgajmy po produkty oznaczone certyfikatami wg wymogów prawnych UE, np. AGRO BIO TEST. Produkty pochodzące z gospodarstwa posiadającego certyfikat można rozpoznać po charakterystycznym logo - listkiem z gwiazdkami na zielonym tle, który jest znakiem rozpoznawczym rolnictwa ekologicznego.

Na podstawie: www.dietetycy.org.pl oraz www.poradnikzdrowie.pl

logowki unijne